گاز آرگون
فرودگاه مشهد،فرودگاه مهرآباد،فرودگاه شیراز،فرودگاه تبریز
تاریخ : سه شنبه 13 خرداد 1399
نویسنده : مدیر

منبع : گاز آرگون

گاز آرگون

سیلندرهای گاز آرگون معمولا بدنه طوسی و گلوئی سبز تیره می باشد.(البته در گذشته آرگون با سیلندرهائی یکپارچه به رنگ سبز هم به فروش می رسید)

استفاده از گاز آرگون در جوشکاری های حساس
از تماس مستقیم پوست با آرگون مایع نیز باید خودداری کرد چون سبب سوختن پوست می شود ( سرمای فوق العاده بالائی در اثر تغییر فاز آرگون و تبدیل آن به گاز بوجود می آید )
نام دیگر رگولاتور گاز همان مانومتر گاز می باشد. مانومتر نام آزمایشگاهی این وسیله می باشد.

فشار ورودی رگولاتور گاز : فشار ورودی رگولاتور ارتباط مستقیم با فشار گاز درون سیلندر و یا گازی که در لوله های انتقال می باشد دارد بعنوان مثال برای گاز پر فشاری مثل هیدروژن فشار ورودی رگولاتورها معمولا تا 300 بار می باشد در حالی که برای گازی مثل پروپان یا استیلن که فشار چندانی ندارند فشار ورودی رگولاتورها معمولا 40 بار است.

رگولاتور گاز برای تنظیم فشار و کنترل انواع گازها مورد کاربرد قرار می گیرد و همچنین رگولاتور گاز وسیله ای است که با توجه به سیستم های مکانیکال داخلی می تواند فشار بالای گاز های ورودی را بگیرد و با فشارکمتر یا مورد نیاز مصرف کننده تحویل مشترک بدهد.
نام دیگر رگولاتور گاز همان مانومتر گاز می باشد. مانومتر نام آزمایشگاهی این وسیله می باشد.
استفاده از گاز آرگون بعنوان پوششی پایدار در ساخت تیتانیوم و سایر عناصر واکنش پذیر
لازم به ذکر است فرد مصدوم می بایست به محیط باز منتقل شود و با رساندن اکسیژن طبیعی به او اقدام به احیاء حال فرد نمود.
با توجه به اینکه گاز آرگون فاقد الکترون آزاد می باشد و لایه آخر الکترونی آن تکمیل است بسیار پایدار بوده و هیچگونه ترکیبی از این عنصر در طبیعت موجود نمی باشد.

واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.

استفاده از گاز نیتروژن بعنوان گاز حامل در دستگاه کروماتوگراف گازی و مایع
استفاده از گاز نیتروژن در دستگاه های آنالیز و شناسائی مواد
تنفس بیش از حد گاز آرگون موجب سرگیجه ، تهوع ، بیهوشی می گردد و اگر این روند ادامه پیدا کند و فرد در چنین وضعیتی باقی بماند به مرگ فرد مصدوم منجر می شود.
در سال 2010 میلادی نیز ترکیب جدیدی از آرگون با فرمول شیمیائی ARCF2 تولید شد.

بررسی چشمی داخل کپسول یا کپسول گاز از نظر خوردگی و زنگ زدگی : در صورتی که میزان زنگ زدگی بالا باشد کپسول می بایست وارد مرحله ی زنگ زدائی شود که در این مرحله به کمک میله های فولادی مخصوص و توسط یک سیستم مکانیکی زنگ زدائی انجام می شود.

این کپسولها در حجم های 2،5،10،20،40،50 لیتری موجود می باشند.
کپسولها بر اساس گازی که در بر می گیرند دارای شیر راست گرد و یا شیر چپ گرد می باشند . شیر راست گرد (Right Handed) : این شیرها مخصوص گازهای اینرت و خنثی می باشد. شیر چپ گرد (Left Handed) : این شیر مخصوص گازهای آتش زا و خطرناک می باشد.
کپسول های استینلس استیل (S.S) : این کپسولها مخصوص گاز های است که دارای خورندگی و واکنش پذیری بالا می باشند، است.
منبع : گاز آرگون

با توجه به اینکه گاز آرگون فاقد الکترون آزاد می باشد و لایه آخر الکترونی آن تکمیل است بسیار پایدار بوده و هیچگونه ترکیبی از این عنصر در طبیعت موجود نمی باشد.
R410a : (50% R-32 (CH2F2), 50% R-125 (CHF2CF3))

R410a : (50% R-32 (CH2F2), 50% R-125 (CHF2CF3))
گاز R410a با برند های اروپائی ،آمریکائی،هندی و چینی در بازار موجود است .
استفاده از گاز آرگون در شستن فلزات مذاب ( جهت جداسازی سایر گازها از فلز مذاب )
سیلندر ها را بر اساس گنجایش آبی آنها نامگذاری می کنند 50 لیتری،40 لیتری،20لیتری، 10 لیتری،5 لیتری، 2 لیتری مثلا یک سیلندر 50 لیتری قابلیت ذخیره سازی 50 لیتر آب را دارد. حجم گاز ذخیره شده در هر سیلندر بسته به نوع گاز، حجم سیلندر و فشار گاز موجود در آن متفاوت است. مثلا یک سیلندر 50 لیتری گاز آرگون با 200 بار فشار حاوی تقریبا 16 کیلوگرم آرگون است درحالیکه مثلا یک سیلندر 50 لیتری گاز هلیوم با فشار 200 بار حاوی تقریباً 1.5 کیلوگرم هلیوم است. لذا این تصور که هر سیلندر 50 لیتری حاوی 50 لیتر گاز است صحیح نمی باشد.
لذا قابلیت تحمل فشار بالا را دارند و مخصوص گازهای پر فشار مثل گاز آرگون، گاز نیتروزن ، گاز اکسیژن ، گاز هلیوم ، گاز هیدروژن ، گاز متان ، گاز کربن مونوکسید و .... می باشند.

سیلندر های شرکت فاران صنعت پس از آماده سازی و انجام رنگ آمیزی استاندارد و تست نشتیابی در مرحله آخر وارد تست فشار و سپس پلمپ شیر می شود، پس از آن گواهینامه( سرتیفیکیت ) سیلندر ها بر روی بدنه سیلندر الصاق می شود و سیلندر ها سلفون پیچ می شود ( شرکت فاران صنعت تنها شرکت گازی در ایران است که تک تک سیلندرها را جهت جلوگیری از آسیب رنگ آمیزی بدنه سلفون پیچ می کند ) و بسته به درخواست مشتری و تعداد سیلندر ها با رعایت نکات ایمنی لازم بصورت فله ای و یا پالت بندی شده برای مشتریان ارسال می کند.

لذا رگولاتور های این دو گاز در صورتیکه حتی هر دو ولو هم از نظر ظاهری مشابه یکدیگر باشند ( هر دو روپیچ (male) و یا هر دو توپیچ (female) ) بدلیل تفاوت در چپگرد و راستگرد بودن قابل جایگزینی نمی باشند.
رگولاتور Regulator به معنای تنظیم کننده ( تعدیل کننده، آلت تعدیل ) و مانومتر Manometer به معنای فشارسنج یا آلت سنجش فشار می باشد.
آرگون بدلیل بی اثر بودن دارای شیر راست گرد می باشند .
استفاده از گاز آرگون در ساخت جواهرات و طلاسازی
گاز آرگون بدلیل عدم فعالیت شیمیائی و بی اثر بودن از واژه‌ای یونانی به معنای تنبل یا غیرفعال گرفته شده‌است.







|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید